هنرستان فنی قدس مریوان

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است

هنرستان فنی قدس مریوان

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است

رشته نقشه کشی و معماری

معماریهنر معمارى از بارزترین جلوه‌هاى فرهنگ هر قوم و هر دورهٔ تاریخى و نمایشگر گویاى فضاى زیست‌ آدمى است. تحولاتى که از آغاز قرن معاصر شروع شد، موجب گسیخته شدن رشته‌هاى پیوند بین برخى مظاهر و جلوه‌هاى زندگى با فرهنگ جامعه شد و در نتیجه این روند معمارى سنتى از حرکت باز ایستاد و در بسیارى عرصه‌ها مورد بى‌توجهى واقع شد. این هنر در گذشته تابع اصول و ضوابط کمابیش معین و شناخته شده‌اى بود و پیوندى استوار و ناگسستنى با فرهنگ‌ جامعه و الگوهاى رفتارى داشت. به همین دلیل معمارى هر دوره انعکاسى از فرهنگ و هنر آن دوره محسوب مى‌شد و هر سبک جدید معمارى بر اصول، روش‌ها و سنت‌هاى سبک‌هاى پیشین استوار بود. در رشته نقشه­کشی معماری شما می­توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه­کشی طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت­سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه­کشی مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی با دوربین­های نیوز آشنا می شوید. اما برای درک بهتر  با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل، نیاز به مطالعه بصورت جدی وجود دارد که علاقمندان به این رشته­ها باید جدای از مطالعه، سفرهای درون کشوری نیز به مراکزی که مهد معماری اسلامی هستند مانند استان یزد، استان اصفهان، استان فارس نیز داشته باشند. 

 

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

نقشه­کش نقشه­های اجرایی معماری ، نقشه­کش معماری داخلی، نقشه­کش نقشه­های سازه­ای، نقشه­کش کامپیوتری،کمک پژوهشگر معماری، کنترل کیفیت ساختمان، دفاتر مهندسین مشاور و طراح مترو، نظارت بر امور زیبایی ساختمان.

  

دروس تخصصی در ادامه مطلب


عناصر و جزئیات : تو این درسدانش آموزان  آشنا می شوند  با زمین و نحوه پی سازی ساختمان، نحوه دیوار چینی، چگونگی محافظت ازدیوارها در برابر رطوبت، درگاه ها یا باز شوها در دیوار،چگونگی سقف سازی به روش طاق ضربی، کف سازی ها، اندود ها، سرویس های بهداشتی، در و پنجره، نماسازی و کشیدن جزئیات تمام این ها که به صورت تئوری به شما درس داده خواهد شد لازم به ذکر است که این درس در دانشگاه هم با همین عنوان همراهتونه و همچنین تو درس طراحی فنی هم به این درس اشاراتی میشه پس بهتره دقت لازم رو تو همین سال داشته باشید تا بعدا به مشکل بر نخورید.

آشنائی با بناهای تاریخی : قشنگ ترین درس این درس است که البته تو دانشگاه هم با عنوان های آشنائی با معماری جهان و آشنائی با معماری اسلامی ادامه پیدا می کند. تو این درس آشنا میشید با اولین سکونت گاه ها در ایران، معماری دوره های مختلف، شهر و شهرسازی، کاخ ها، باغ ها،مراکز خدماتی مثل کاروانسراها،حمام ها،پل ها، آب انبارها، قلعه ها، بنا های مذهبی، مراکزاقتصادی، مراکزعلمی وفرهنگی

متره وبرآورد: متره یعنی: اندازه گیری دقیق مقدار هر یک از اجزای کاربراساس نقشه ها ومحاسبه مقدارمصالح وتجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز. بر آورد یعنی :

تاسیسات ساختمانی : این کتاب 2 تا بخش داره که تشکیل شده از فصل های مختلف در بخش اول با تاسیسات ساختمان آشنا می شوید ودر  بخش دوم با تاسیسات آب و فاضلاب و همچنین نقشه های تاسیسات آشنا می شوید.

نقشه برداری : تو این درس با اصول و فنون نقشه برداری به صورت کاملا سطحی آشنا میشید که همین مقدار آشنائی + کار با دوربین های نقشه برداری برای کسی که دررشته معماری درس می خونه کافیه ، کار با دوربین های نقشه برداری رو به صورت جزئی تر تو دانشگاه یاد میگیرید.

نقشه کشی معماری: دانش آموز در این درس آشنا میشوند با ترسیم دقیق و اصولی نقشه های معماری به نوعی این درس ادامه دهنده راه درس ترسیم فنی در سال دوم است. نقشه هائی که داخل کتاب اومده رو اول به صورت مدادی یا به اصطلاح معماری اتود روی کاغذ پوستی ترسیم می کنید بعد به صورت راپیدی که در اصطلاح معماری بهش میگن دسن تو کاغذ کالک ترسیم میکنید و در آخر به صورت آلبوم شده تحویل دبیرتون می دید.

ماکت سازی : این درس هم کاملا عملی و فوق العاده جذاب  شما تو این واحد با نحوه ساختن ماکت آشنا می شوید  این چیزائی که بهتون اینجا یادمیدن + خلاقیت خودتون + تمیز کار کردن +علاقه فراوان باعث می شه از شما یه ماکت ساز حرفه ای بسازه. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد